Bára Schmidtová: S Criteem chceme zasáhnout veškerý online marketing
Květen 12, 2021
Báru Schmidtovou snad ani není třeba v digitálním světě představovat. Online marketingu se věnuje řadu let. Poslední 3 roky působí v Criteu na pozici account strategist. Jak vnímá možnosti této poměrně nové platformy? Co všechno vůbec může Criteo klientovi nabídnout? Proč je jednodušší pracovat s agenturou než napřímo s klientem? Otevřela „covidová“ situace nové možnosti online reklamy?
Co klienti od Critea nejčastěji chtějí a očekávají?
Criteo historicky pomáhalo nejčastěji s výkonnostními kampaněmi, tedy zvýšit obrat. Teď už se to víc posunuje k přání podpořit návštěvnost webu. V rámci nákupu se proto snažíme o oba cíle – navýšit obrat e-shopu a přivést v rámci programatického nákupu určitou návštěvnost za férovou cenu.
V Criteu seš už skoro 3 roky. Jak se tam vůbec dostala?
Napůl to byla náhoda. Před Criteem jsem pracovala v pár digitálních nebo mediálních agenturách, mj. také s Adformem (podobný technologický tool jako Criteo). Stále jsem chtěla zůstat v onlinu a zároveň jsem chtěla zkusit něco v zahraničí. Shodou okolností mě na Linkedinu oslovilo Criteo, kde hledali přesně tu roli, o kterou jsem měla zájem. Taková náhoda mi přišla jako výhra v loterii.
Je dobré, že máš srovnání třeba s Adformem. Co se ti líbí na Criteu oproti Adformu?
Když jsem přišla do Critea, byla jsem úplně první česky mluvící account. Nebylo tady příliš českých klientů, všechno bylo na začátku. Největší rozdíl Criteo vs. Adform je ten, že jsme Criteo celé vybudovali s kolegy ze salesu. Postupně se portfolio českých a slovenských klientů znatelně rozrostlo. Nyní se starám o ty největší e-shopy. Pokrývám tedy celý zásah portfolia a současně je to pro mě autonomní v rozhodování, jak s tím portfoliem pracovat.
Když bych ale měla obě platformy srovnat obecně, oproti Adformu fungujeme v Criteu na machine learningu. Proto je celá správa kampaní trochu jiná a také platforma i algoritmy fungují o něco odlišně.
Koho máš nejčastěji v portfoliu? Klienty napřímo? Nebo agentury jako ROI media a ROI Digital?
Z většiny se jedná o klienty napřímo, ale spolupracujeme také s agenturami. Např. ROI media má s námi i certifikaci. Pokud je ale spolupráce přes agenturu, nabízí se více možností, co spolu můžeme vymyslet a jak to společně posunovat. V agentuře přece jen mají větší znalosti, co všechno se dá s Criteem udělat. Když se má třeba řešit optimalizace nebo nastavení cílů, je průběh s agenturou rychlejší, protože už vědí, o čem mluví. Mají zkušenosti s kampaněmi a vědí, jak s nimi dál pracovat.
Jaké jsou možnosti cílení?
Obecně přidáváme stále nové produkty cílení. Nesnažíme se soustředit jen na remarketing na uživatele, kteří už byli na webu klienta. Snažíme se pracovat také na akvizici, takže už mohou jet i brandové kampaně. Tam se nabízí několik způsobů, jak můžeme nové uživatele zacílit.
Jiný typ cílení, který je nyní populární díky uzavření kamenných prodejen, je omnichannel. To znamená, že jsme schopní nahrát offline data do platformy a z toho následně vytvořit kampaň.
Jaký se dá udělat v česko-slovenském regionu reálný zásah?
Tím, že Criteo používá open internet, máme pod sebou veškeré dostupné inventory, které tady jsou.
Pod Criteo spadají nejen google inventory, ale i všechny premioví Publisheři.
Ráda bych ještě zmínila, že v minulosti nám někteří klienti říkali, že měli pocit, že je Criteo blackbox. Tak už to ale vůbec není. Teď se totiž dá u nás v platformě vidět, kde všude se zobrazujeme. Dají se vidět veškeré detaily. Platforma už je klientům velmi otevřená. Mohou zjistit, kde je reklama vidět, kde probíhá.
Už jsi zmínila několik novinek. Chystáte ještě nějaké další?
Kromě cílení na offline zákazníky je cílení na aplikace. Někteří klienti mají čistě jenom apps bez webu. Hodně se taky soustředíme na video, protože se snažíme nebýt čistě jen výkonnostní kanál, ale chceme zasahovat všechny části online marketingu.
V budoucnu navíc budeme muset řešit, co se bude dít bez cookies. Proto se chceme posunout ke kontextuálnímu cílení. To je jedna z nejdůležitějších novinek. Taky hodně investujeme do self-service. V rámci té platformy může klient vidět opravdu všechno, co potřebuje.
Kdo Criteo nejčastěji používá?
Především velké e-shopy, ale tím, že se posunujeme od remarketingu do dalších produktů, rozšiřuje se i základna klientů. Kromě e-shopů a app klientů to mohou být tedy klienti z oblasti vzdělávacích kurzů, seznamek, bankovnictví… Až skončí tato covidová situace a posune se to k lepšímu, bude jednou z našich klíčových vertikál travel. Teď už může být klientem jakýkoliv e-commerce.
Smysl využití Critea u e-shopů ovšem závisí na výkonu webu. Hlavním parametrem je počet unikátních uživatelů. Pokud je to třeba 5 000 za měsíc, nemá smysl začít Criteo kampaň.
Jak vůbec probíhá spolupráce s klientem, s agenturou?
S klienty jsme v hodně úzkém kontaktu. Třeba právě spolupráce s ROI digital je naprosto ukázková. Komunikujeme skoro denně a snažíme se testovat různé věci a novinky. Posun klienta je pak mnohem rychlejší a průběh je daleko hladší. Pokud je cíl klienta zvyšovat obrat nebo navyšovat návštěvnost, daří se to rychleji, než pokud to klient spravuje jenom na své straně. Komunikace je tedy velmi intenzivní.